Norsko
Doporučená doba návštěvy
Pokud uvažujete o poznávání Norska v létě,pak je nejvhodnější doba od poloviny června do poloviny září a vůbec nejvhodnější je pobyt v období od poloviny června do poloviny července.To proto,že toto období plní bezezbytku váš sen o půlnočním slunci.Platí skutečnost,že čím dále na sever,tím déle zůstává slunce nad obzorem.Na Nordkappu /najdete na jiném místě/,severním mysu je to na př.od 13.května do 29.července.
Minutu od minuty se mění barvy,jejich odstíny tmavnou a později zase září,krajina je tichá a přející,pocity se ukládají do podvědomí na celý život.Stačí posedět.
Pokud ovšem hledáte zimní radovánky,pak vás čeká ráj zimních sportů.Nemusím jistě blíže vysvětlovat,co znamenají Norové v zimních sportech a to samo o sobě svědčí,jaké jsou pro ně podmínky.Jedním slovem: vynikající.Jistě bude příležitost na této stránce uvést pár technických informací a tipů.
Počasí
Je vzhledem k působení Golfského proudu přes všeobecné mínění /severská země/ neobvykle mírné.Ani jeden z přímořských přístavů ani na nejzazším severu nezamrzá a mrazy nejsou nijak extremní.Průměrné teploty na př. v červenci,kdy je hlavní turistická sezony jsou 16°C na jihu a 11°C na severu.
Deštivé počasí,které je pro některé oblasti typické,má však v ostatních oblastech daleko přívětivější tvář.Potvrzují to šestileté zkušenosti z cest po Norsku,kdy počasí bylo v červenci vždy vlídné a nijak vážněji nenarušilo náš itinerář,i když jsme jej museli občas měnit /místo ledovce muzeum,místo výstupu k jezeru přesun autem a pod./.Uvádí se s nadsázkou,že v Bergenu prší 365 dní v roce.Není to tak úplně pravda,ale nasvědčují tomu průměrné roční srážky,které se pohybují těsně kolem hranice 2000 mm za rok.V některých oblastech podél západního pobřeží dosahuje úhrn srážek až 3000 mm.Ve vnitrozemí padají srážky přibližně 100 dní v roce,na pobřeží 150 - 200 dnů v roce.
Orientační ceny:
Jedete-li do Norska,musíte si uvědomit,že ceny u všech druhů zboží a služeb jsou na naše poměry až čtyřnásobně dražší.Katastrofa pro vaše plány?Zdaleka ne.Z vlastní zkušenosti vím,že čtrnáctidenní tůra po Norsku pro čtyřčlennou osádku automobilu přijde při troše skromnosti na cca 100 000Kč.Vydělte čtyřmi,koukněte na stav konta a pokud se na vás usměje,začněte organizovat.Pokud se bude mračit,počkejte na příští rok.A pak musíte vzít v úvahu:
Nafta a benzin?9 -10 NOK
Nakoupit maximum potravin.V obchodech /nejčastěji Rimi nebo Rema/ jsou sice na cenovkách přibližně stejné ceny jako u nás,musíte je však vynásobit kurzem /3,5/
Restaurace?Neradím.Oběd za 300 Nok není žádnou vyjimkou.
Nejlevnější jídlo?Ryby,které si snadno chytíte v moři a uvaříte,usmažíte,ugrilujete nebo jen tak opečete na kameni nad ohněm.Nejjednodušší recept,který používá velká část Norů: do hrnce /kotlíku/ nalejeme hodně vody a uvedeme do varu.Odstavíme vedle zdroje tepla a do vody vložíme očištěné,případně na kousky nakrájené ryby.Ve vodě ponecháme 5 - 10 minut.Vyndáme na talíř a s překvapením zjistíme,že jsou uvařeny,aniž byly nad zdrojem tepla.Posolíte a jíte.Skvělé!Kdo nezkusil,neuvěří.Zkuste,podmínkou je,že ryby ještě před hodinou plavaly v moři.
Stan v kempu?Cca 200 NOK na osobu.
Stan poblíž odpočivadla?Není-li to soukromý pozemek pak zdarma.
Chata v kempu pro 4 osoby?300 - 600 NOK.
Hostel?Poměrně levné,zejména pro studenty a majitele průkazek s různými slevami.
Hotel?Raději neuvádím.Pouze pro movité a ještě movitější.
Trajekty: podstatně sice zkracují cestu /přes fjordy/,ale zase vás připraví o krásné výdledy,když místo čtvrťhodinové plavby trajektem objíždíte fjord třeba dvě hodiny.Jejich ceny jsou přijatelné.
Tunely: převážně bez placení.U nových tunelů se vybírá mýtné a totéž platí o extremně dlouhých tunelech /7 km a více/.
Vstupné: platí se při vstupu skoro do každé pamětihodnosti,kostela,chrámu,muzea a pod. a obvykle rodina platí za společnou vstupenku méně.A vy určitě pojedete jako rodina,ne?
Doprava
Železniční doprava: je poměrně řídká a spojuje zejména města na jihu země a vzhledem k tomu,že přes 80% obyvatelstva žije právě na jihu,je tato doprava na severu rozšířena jen minimálně.Nejdále se dá dojet po železnici do Narviku a to oklikou přes Švédsko,po norském území vede železniční trať nejseveněji do Bodø.Vlaky zaručují cestujícím velmi příjemné cestování,jsou komfortně vybaveny a tomu odpovídá i cena.Jízdenka z Oslo do Bodø stojí 1260 NOK bez místenky,kterou je však nutno vždy zakoupit v ceně 30 - 60 NOK.Rezarvace jízdenek formou zakoupení místenky je nutná s velkým předstihem před plánovaným uskutečněním cesty.Všechny informace o železnici najdete na adrese: www.nsb.no. Ilustrační foto nabízí železniční stanici v osadě Flåm,odkud vyjíždí vlaková vyhlídková souprava do osady Myrdal.O této trase bude ještě řeč na stránce TOP místa.
Letecká doprava: letecké společnosti dopravují cestující na více než 40 míst v Norsku.Lze říci,že každé větší nebo významnější město má svoje letiště.Možno rovněž použít aerotaxi.Ceny jsou přijatelné,liší se však podle roční doby i dne v týdnu.Na lince Praha- Oslo přepravuje cestující denně několik leteckých společností.Od května 2007 rozšiřuje společnost Norwegian Ais Shuttle přímé lety z Prahy kromě BergenuOsla a Trondheimu i do Stavangeru.Rezervace letenek běžně na internetu.
Lodní doprava: členitost pobřeží Noska a nutnost překonávat fjordy činí tuto dopravu nezbytnou a setkáváme se s ní "na každém kroku".Při cestě po západním pobřeží a Lofotech můžete využít několik desítek trajektů,které vás přepraví přes fjordy,po fjordech,na malé i velké ostrovy.
Doprava automobilem: je zřejmě nejvýhodnější zvláště,když jede společně několik osob.Takovíto turisté si nejvíc cení svobody pohybu,kterou jim automobil poskytuje.Norské silnice jsou velmi kvalitní a rizika na nich minimální /viz Rizika/.Zřejmě nejfrekventovanější je silnice E 6,která protíná celé Norsko od švédské hranice na jihu až na nejzazší sever.Dopravní předpisy jsou skoro stejné jako u nás,postihy za jejich nerespektování však přísnější.Maximální množtví alkoholu v krvi nesmí překročit 0,2%,překročení množství alkoholu nad 0,8% může znamenat trest jedenadvaceti dnů vězení.Povolené rychlosti karavanů jsou vesměs nižší o 10 km/hod.Do některých oblastí s úzkými cestami je vjezd karavanů zakázán.
Autostop je v Norsku možný,ale obtížný.Lze jej použít zejména na hlavních silnicích a turistických tazích,kde je ovšem riziko,že automobily jsou přeplněny množstvím zavazedel a vybavení na cestu.
Cestování na kole: vzhledem ke vzdálenostem a hornatému terénu není nijak snadné.Existuje však více než deset cykloturistických tras,které jsou vyznačeny na mapě Sykled Norge,kterou si můžete vzít zdarma v každé z větších cestovních nebo informačních kancelářích.Rovněž tam nebo v některých hostelech a kempech si kolo můžete půjčit.Zajímavou službu můžete využít na př.v Trondheimu,kde si na jednom místě kolo půjčíte a na zcela jiném vrátíte.
Mistní doprava: využívá převážně autobusy,které mají konečnou u železniční stanice nebo přístavišti lodí.V Oslu je to i lodní a tramvajová přeprava.Můžete rovněž použít taxi,která mají denní a noční tarif.Denní taxa za nasednutí průměrně 35 NOK a 13 NOK za každý kilometr.Noční taxy jsou podstatně vyšší.
Rizika
Rizika jsou minimální a pokud pomineme provozování adrenalinových sportů jako je rafting,horolezectví a pod. pak o nich ani nelze mluvit.
Bezpečnost: pouze ve velkých městech jako je Oslo,Bergen,Trondheim a dalších se vyskytují případy krádeží,motivované především potřebami narkomanů.
Silniční doprava: řidiči jsou velmi ukáznění a je běžné,že pokud v provozu zjistí porušování předpisů,upozorní na provinilce telefonicky policii se zdůvodněním,že tak chrání sebe i je.Nízká nehodovost je podložena mnoha opatřeními: nízká dovolená rychlost v osadách 50 km/hod.,mimo osady 80 km/hod.,na dálnicích 100 km/hod.Velmi používaný stacionární kamerový systém,oznámení o počtu smrtelných nehod od počátku roku na poutačích u silnic,perfektní stav silnic s vyjímkou nejseverněji položených oblastí a jejich značení.Běžně se setkáte se značkami,které upozorňují na nebezpečí střetu se zvířaty jako je los,sob a pod.Střet na př.s losem ve vysoké rychlosti může mít vzhledem k jeho velikosti tragické následky.
Svátky a zvláštní události
Svátky víceméně kopírují křesťanský kalendář,oproti nám je svátkem také Zelený čtvrtek a Velký pátek,Nanebevstoupení Páně a Svatodušní pondělí.
Státní svátek,nazvaný Den norské státnosti /také Den ústavy/ slaví 17.května.
Svátkem je i 1.máj,Svátek práce.
Další informace
Telefonování: v době,kdy v ČR vlastní občané přes 10 000 000 mobilních telefonů mluvit o telefonování přes pevnou linku je už "nemoderní."Přesto:
Můžete volat z telefonních automatů,které jsou na mince a karty.Karty nakoupíte u kiosků,které nesou označení N.
Několik mobilních sítí GMS zajišťuje dosažitelnost signálu mobilních telefonů prakticky z kteréhokoliv místa na území Norska i okolních moří.Samozřejmě jsou místa v horách a členitém terénu,kde je signál omezený,z vlastní zkušenosti však vím,že problémy s dostupností signálu jsou minimální.
Čím platit,jak platit: je to jednoduché.V Norsku patíte rovněž korunoe,která má však místo haléřů 100 øre.Hodnoty bankovek jsou 50,100,500,1000 NOK na nich se můžete seznámit se slavnými Nory.Noste u sebe hodně norských minci v hodnotách zejména 10 a 20 øre.Budete je často potřebovat v automatech na placení mýtného /hned třeba při vjezdu do Osla/.
Při platbách můžete používat bez problémů šeky i karty.Směňovat lze v bankách i české koruny,na poštách pouze ve velkých městech.
Bombónek: když vám v létě Norsko nevyjde a ocitnete se v něm až koncem podzimu,bude to jistě dobrodružnější cesta.A budete-li v tu dobu na Lofotech,máte jediněčnou možnost vidět kosatky.Ty se ve velkem počtu /stovky kusů/ táhnou za hejny sleďů do Tysfjordenu,aby se dostatečně nasytily.Pozorovat je můžete na mnoha místech Lofot buď ze břehu,nebo lodi,kajaku,gumového člunu nebo dokonce plaváním mezi nimi.Angličané nazývají kosatku "zabijácká ryba",ve skutečnosti není pro lidi nebezpečná.Tento bombonek mohou ovšem ochutnat pouze zkušení cestovatelé,kteří nemají v kapsách díru.Odnesou si skalp,který pověsí mezi své nejcenější trofeje spolu s lahví adrenalinu,který získali jako dárek.
Suvenýr,suvenýr: tak na tento účel je nutné nějakou tu korunu "zašít".Dnes,kdy žijeme v zemi supermarketové hojnosti,padají v úvahu pouze předměty,typické pro Norsko.Je jich celá řada: pletené svetry /no samozřejmě!/,čepice,rukavice,řezbářské práce,růžemi malovaný porcelán ,kozí a sobí kůže /ty jsou překvapivě levné,zejména na severu a přímo od Laponců/,kožešiny,tkané koberce a mnoho dalších.A pozor.Tyto nákupy jsou osvobozeny od DPH,kterou jste sice zaplatili,ale můžete ji získat zpět.
Co jinak nakoupit,třeba pro mlsné jazýčky?Určitě ryby v konzervách,ale pozor na ty,které jsou ve sladkém nálevu.Mají pro nás nezvyklou chuť.Určitě bombony,ale pozor na ty,které jsou kořeněné nebo osolené.Mají pro nás nezvyklou chuť.Určitě sýry,ale pozor na kozí nahnědlý sýr.Rozhodně salám z losího masa.Je suchý,chuťově zajímavý a má i pro nás vynikající chuť.A připomínám: nezapomeňte koupit půllitrovou láhev rybího tuku.Je na ní nápis Möllers Tran a je v provedení "naturel" nebo s příchutí citronu.Neznám lepší životabudič.
Co ochutnat?Rozhodně krevety,různé dary moře,suši.Rybí produkty čerstvější a chutnější ani být nemohou.Zajímavé jsou marmelády,zvláště z lesníhch plodů,které jsou zde zcela běžné.Cigarety v Norsku mají velmi trpkou chuť.Jednak to vypadá,že si můžete zapálit až v sosedním Švédsku a navíc balíček koupíte za cenu,která vám vyrazí dech.