Balkán 2003

Neděle, 2.09 | 16:03

16. den (26.7.): Bělehrad
Na makedonsko-srbských hranicích byla zácpa, takže jsme přijeli do Bělehradu se zpožděním a hned se snažili najít ubytování. Bělehrad - pravoslavný kostel sv. Marka Byl to větší problém, než jsme čekali. Nikde jsme nepotkali lidi nabízející ubytování, jak je na Balkáně zvykem a taxikář z autobusáku nás odvezl někam, kde bylo plno a po návratu k nádraží po nás chtěl zaplatit cestu. Radši jsme zaplatili. Pak jsme se šli zeptat do hotelu Astoria, kde bylo místo za únosnou cenu a mohli jsme vyrazit do města. Navštívili jsme pevnost Kalemegdan nad soutokem Dunaje se Sávou a došli do centra, kde nejsou skoro žádné památky. Po ulici knížete Michaila jsme dorazili kolem parlamentu k chrámu sv. Marka, kde jsme viděli pravou pravoslavnou svatbu a pak se snažili podle průvodce najít levnou restauraci, což byl docela problém. Prošli jsme kolem trosek domu zničeného "humanitárním" bombardováním a vešli do restaurace nějakého nacionalisty, kde visely obrazy Miloševiče a Karadžiče a jídelní lístek byl pouze srbsky. Pro jistotu jsem si dal čevapčiči. Odpoledne jsme chvilku poleželi a večer zašli na diskotéku.

17. den (27.7.): Bělehrad a jízda přes Maďarsko a Slovensko do Prahy
Ráno v 8 hodin jsme nastoupili do autobusu směr Praha. Nejenže mají v Bělehradě divný zvyk platit vstupenku na nástupiště, i když máte jízdenku, ale navíc po nás chtěl řidič ještě nehoráznou sumu za zavazadlo, což jsme mu zaplatili v korunách, protože nám došly dináry. Tedy pár drobáků nám zbylo, tak jsme je na první zastávce v Maďarsku proměnili na forinty a utratili. Projeli jsme Slovenskem a těsně před půlnocí dojeli do Prahy. Letos se mi po dlouhé době podařilo vyjet na cestu s jinými lidmi. Až do odjezdu jsem tomu nevěřil. Příští rok pojedu asi do Lucemburska, abych poznával taky západní část Evropy a od východu si trochu odpočinul. Lucembursko je totiž nejbližší země, ve které jsem ještě nebyl.

Zdroj: http://neklan.webpark.cz, Daniel Šebek

Odkaz na předchozí část cestopisu: I.